zondag 1 februari 2015

Het land van thee en regen


Daar ben ik dan toch eindelijk, in het land van thee en regen. Ik ben hier nu al een week en er is echt al onwijs veel gebeurd. Op vrijdag 23 januari had ik nog een afscheidsborrel gegeven en ineens was het dan zover: zondag 26 januari, de dag waarop ik met een autootje vol richting Engeland vertrok. Ik ga namelijk 4 maanden in Oxford wonen om mijn minor te volgen aan Oxford Brookes Universtiy.

Op de boot van Duinkerken naar Dover


Voordat ik er was, was ik best zenuwachtig omdat ik niet echt wist wat ik kon verwachten. De accommodatie waar ik woon heet Clive Booth Halls. Het lijkt een beetje op een bungalowpark. Hier wonen bijna alle internationale studenten.  Toen ik binnenkwam in mijn huisje, schrok ik een beetje van hoe smal het allemaal was. Maar toen ik de keukendeur open deed, zag ik daar mijn huisgenootjes. Ik kreeg een erg warm welkom, dus daardoor voelde ik me meteen wel op mijn gemak. Ik woon hier met drie andere meiden, twee van hen komen uit Amerika: Jessica en Tatiana en het andere meisje komt uit Australië en haar naam is Jess. Ze zijn alle drie echt ontzettend aardig! Ik zei ook meteen dat ik het fijn vind dat ik met mensen woon die uit Engelstalige landen komen. Zo kunnen zij mij mooi een beetje helpen met het bijspijkeren van mijn Engels. Mijn kamer is maar 7 vierkante meter, maar ik heb het wel gezellig gemaakt met allemaal kaartjes en foto's van vrienden en familie. Verder is de keuken ook wel gezellig en best ruim.

Huisgenoten: me, Jessica, Jess en Tatiana


Toen ik net aangekomen was, vroegen mijn huisgenoten mij meteen mee op de campus tour die georganiseerd was door de universiteit. Ik liet mijn spullen maar even ingepakt en ben meteen meegegaan. Daar ontmoette ik echt onwijs veel andere internationale studenten en iedereen is echt heel aardig en in voor een gesprek. Er komen er echt veel uit Australië en Amerika. Dat had ik niet echt verwacht. Het hoogtepunt van de campus tour was toch wel toen we voor de sportschool stonden en er een spierwitte, dikke Engelse naar buiten kwam gerend in een veel te kort broekje. Die deed nog even een after work-out, want ze ging rennend naar huis. Na de campus tour ben ik met Nicole en Rianne, twee meiden die ik al kende van mijn opleiding, en hun twee Amerikaanse huisgenoten: Tara en Bridget, Oxford in gegaan. Het is echt een ontzettend mooie stad met prachtige architectuur! Ik ben nu al blij dat ik deze stad heb gekozen om te studeren.


v.l.n.r: Bridget, Nicole, Paulien, Rianne, Tara

De volgende dag kwamen er nog twee andere meiden van de HvA die ik al kende: Eva en Sanne. Wij wonen allemaal in hetzelfde blok, dus we wonen heel dichtbij elkaar. Echt super handig en leuk vind ik dat! Je loopt een paar stappen je deur uit en je bent bij je vrienden. Doordat we bijna allemaal in een ander huisje wonen, leer je ook meteen elkaars huisgenoten kennen. Die dag hebben we een shopping tour gedaan. We kwamen langs allerlei leuke winkeltjes die te vinden zijn in Oxford. Ik heb toen meteen even een Engelse simkaart gekocht. Daarna heb ik afscheid genomen van mijn ouders. Dat was nog best lastig, maar het geeft me een veilig gevoel dat ik niet al te ver van huis zit. ‘s Avonds had de universiteit een Pizza & Quiz Night voor alle internationale studenten georganiseerd. Dat was echt heel gezellig en het eten was gratis! Het was wel grappig want iedereen begint hier een beetje met small talk en vraagt waar je vandaan komt etc. Dus er kwam een jongen aan tafel zitten en iemand vroeg aan hem waar hij vandaan kwam en toen zei hij: "Oh, I am from here. Just enjoying the free food." 
Dat vond ik zeker een mooie actie! Hahaha. Hij had zo een Nederlander kunnen zijn.

Verder heb ik heb me ingeschreven voor ESN (Erasmus and Exchange Student Network) dit is een soort studentenvereniging voor internationale studenten. Die avond ook maar meteen de eerste borrel meegepakt! We gingen naar een heel knusse pub met alle internationale studenten. Ik ontmoette toen ook wat meer Europeanen. Zo zijn er mensen uit Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland.

Donderdag moest ik mijn inschrijving afronden op de universiteit. Ik kreeg toen mijn studentenkaart en buskaart waarmee ik gratis met een rode dubbeldekker bus kan. Ik heb overigens les in vier verschillende gebouwen die nog best een stukje van elkaar vandaan liggen. We zijn met de Dutchies (Eva, Sanne, Nicole, Rianne en ik) naar één van de campussen gegaan, omdat we een gesprek hadden met onze academic adviser. We waren alleen te laat doordat we de verkeerde bus hadden genomen.. Die bussen hier vind ik nog best lastig. Ik hoop dat ik op een gegeven moment op de fiets kan gaan als ik de weg een beetje ken hier. Tijdens dit gesprek kregen we ook meteen onze roosters te zien. De vakken die ik hier ga volgen zijn de volgende:

1.      Publishing, Sales and Marketing
2.      Film Narrative: Principles of Screenwriting (hier ga je een script voor een film leren schrijven)
3.      Making News
4.      Advanced Video Production
5.      Higher Academic English Language Skills (Ik weet nog niet helemaal zeker of dit       doorgaat)

Ik heb sowieso maandag en donderdag de hele dag lessen en misschien woensdag nog een paar uurtjes. Prima roostertje dus, al zeg ik het zelf.

Donderdagavond nog maar even naar een pub geweest met mijn huisgenootjes en eindelijk wat locals gesproken. Ik houd echt zo van dit accent hè! Mijn doel is toch wel om aan het eind van mijn tijd hier zo’n accent te hebben. Maar waarschijnlijk wordt het een soort all-in-one accentje: British-Australian-American-Dutch accent. Wat mij wel opvalt, is dat ze hier in Engeland veel eerder op de avond uitgaan dan in Nederland. Je kunt beter rond een uur of 8 naar de pub gaan, want de meeste pubs sluiten rond 12 uur. Daarna kun je wel altijd nog naar een club gaan. Toen we terugliepen van ons avondje stappen, zagen we ineens twee naakte jongens over een lange brug rennen. Dit vond ik toch wel 'the ultimate walk of shame'. Jammer dat ik dit niet heb kunnen vastleggen voor jullie! Haha.

Met mijn huisgenootje Tatiana

Dit is een van de populairste pubs hier
































Gisteren ben ik nog naar the City of Bath geweest. Deze stad vond ik zo mooi en indrukwekkend. Dat ik hier binnenkort even een aparte blogpost over ga schrijven.

Tot nu toe heb ik het hier in ieder geval ontzettend naar mijn zin en ben ik over alles erg enthousiast! Het lijkt eigenlijk wel alsof iedereen hier aardig is, ook in de winkels etc. Als je een vraag hebt over iets, dan nemen de mensen hier uitgebreid de tijd om het je uit te leggen. Ik hoop dus maar dat ze dit ook doen tijdens de lessen. Die beginnen overigens morgen al! Ik vind dat wel erg spannend en hoop maar dat het niet al te moeilijk is...

Om af te sluiten nog wat mooie fotootjes van Oxford zelf:


Oxford city centre









2 opmerkingen:

  1. Wat heb je een mooi blog gemaakt, Paulien!
    Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen.....
    Xxx Mam

    BeantwoordenVerwijderen