maandag 6 april 2015

Edinburgh en Dublin

Zondag 29 maart ben ik al vroeg in de ochtend met Rianne, Eva, Tara, Bridget, Sanne en Nicole naar het vliegveld vertrokken. De reis ging naar Edinburgh (Schotland) en de vlucht duurde maar iets langer dan een uur. Ik vond het best vreemd, want ik had nog nooit in een vliegtuig gezeten dat niet naar de zon ging. Het was ook de eerste keer dat ik een accommodatie via Airbnb had geboekt. Maar we kwamen echt in een super luxe appartement terecht. Echt alles wat je maar kon bedenken stond eigenlijk wel in de kastjes. Het appartement had twee mooie badkamers met allebei een bad en we hadden heerlijke bedden. Daarnaast hoorden er nog een zwembad en sauna bij het huis. Na het appartement gezien te hebben, gingen we even op ons gemak de stad verkennen. Echt een prachtige stad en bovenop een hele hoge rots ligt het kasteel van Edinburgh. 



De volgende dag zijn we naar dit kasteel geweest. Het kasteel bestaat uit allemaal verschillende dingen. Je had er bijvoorbeeld ook gevangenissen waar je in kon. In deze gevangenis hadden prisoners of war gezeten en je zag dan ook echt nog van die hangmatten waar ze in geslapen zouden hebben en je kon lezen hoeveel ze te eten kregen. Ik verbaasde me echt nog over de hoeveelheid! Ze kregen bijvoorbeeld ook twee biertjes per dag. Nou stop mij maar in die gevangenis mocht het een keer nodig zijn. Verder had je vanaf dat kasteel uitzicht over de hele stad en zag je ook echt nog van die schietmuren met kanonnen erop. Dit was dus wel even een bezoekje waard! Daarna nog even wat winkeltjes gekeken en thuis gekookt en naar het zwembad en de sauna geweest. 

Edinburgh castle

Uitzicht vanaf het kasteel

Hangmatten van gevangenen

Op dinsdag zijn we eerst naar Carlton Hill gegaan. Op deze berg staan allemaal monumentjes en daar heb je uitzicht over de hele stad en je kunt daar ook de zee goed zien. Toen we bovenop die berg stonden begon het keihard te regenen en te waaien en zelfs nog te hagelen. Het was dus eigenlijk gewoon aan het stormen, maar dat had ook wel weer wat. Daarna ben ik met Nicole en Sanne naar Hollyrood Palace geweest. In dit paleis woonde vroeger Mary Stuart, de koningin van Schotland. Dit paleis is echt ontzettend mooi! We konden alle kamers van binnen zien en ik heb stiekem nog even wat fotootjes ervan kunnen maken. Daarna zijn we doorgegaan naar een heel gezellige pub en heb ik m’n eerste Schotse biertje gedronken. 


Hollyrood palace

Woensdag ging het wekkertje al om 5 uur en we waren om half 7 op het vliegveld. Onze vlucht naar Dublin zou om 08.45 vertrekken maar vertrok uiteindelijk pas om 11.15 uur vanuit Edinburgh. Ryan Air, top maatschappij..... 
Eenmaal bij het hostel aangekomen, bleek dat Rianne en ik als enige in een andere kamer zaten dan de rest. Het was allebei onze eerste keer in een hostel. En we vonden het best apart om met allemaal vreemde mensen op de kamer te slapen. We sliepen in een kamer van acht mensen, onder andere met een oud mannetje. Hij vond het wel grappig dat we uit Nederland kwamen, want hij kwam uit Amsterdam in de staat New York (ik wist eerlijk gezegd niet eens dat dat bestond). Wij hebben die dag eerst een beetje rondgelopen in Dublin en zijn toen 's avonds gaan eten in een heel gezellige pub met zijn allen. Daarna zijn we uit geweest in wat verschillende pubs en die Ierse muziek is echt geweldig! Je hebt overal live muziek wat ik echt onwijs leuk vond! We hadden die avond ook nog tickets geboekt voor een tour naar de beroemde Cliffs of Moher voor de volgende dag. Dat moest allemaal snel gebeuren en het idee kwam ook echt op als kakken. 

Beroemdste pub in Dublin

Komen we dus de volgende dag om 7 uur aan bij de bus, staan de namen van Sanne en mij niet op de lijst. Bleken wij de bus bij een andere organisatie geboekt te hebben. Dus wij als een malle naar de verzamelplek van die andere bus rennen met een man die wel wist waar dat was. En dit terwijl onze vriendinnen al in de bus zaten en geen idee hadden waarom wij er niet in kwamen. Uiteraard was de andere bus al weg en zaten wij met de gebakken peren. We hadden namelijk wel gewoon betaald en die tour kostte ons 40 euro per persoon. Nou, dat was janken geblazen natuurlijk! Ik wilde echt super graag mee op die tour en mijn 40 euro was ik kwijt. Maar het meest baalde ik misschien nog wel van mezelf dat ik zo dom was geweest om de verkeerde bus te boeken. Maar een man die we tegen waren gekomen, zou er wel even voor zorgen dat we met de trein de bus in zouden halen zodat we gewoon weer met de tour mee konden. Die man klonk echt super overtuigend, dus wij met hem mee gelopen naar het station. Vraag ik op een gegeven moment: waar woon je eigenlijk? Zegt hij: op het moment ben ik homeless. Dus toen stond ik echt met mijn mond vol tanden want zo zag hij er totaal niet uit. Toen ging hij zijn hele levensverhaal vertellen aan ons. Het was echt te toevallig want de dag ervoor hadden Sanne en ik het er nog over dat we niet konden begrijpen hoe je een zwerver kon worden. We wilde echt weten wat er daarvoor met die mensen gebeurd was dat ze zo diep gezonken waren. En dan ontmoet je ineens zo’n man! Alsof het zo had moeten zijn… Komen we dus op een gegeven moment bij het homeless centre aan want die man zou wel even gratis treinkaartjes voor ons fixen. Hij zei: "Ik reis altijd overal gratis heen, dus jullie ook want jullie zijn nu met mij!" Nou ik voelde me toch een partij voor lul staan daar. We moesten serieus ons verhaal daar aan die manager uitleggen en ik dacht echt: wij zitten hier echt niet op de goede plek! Dit is echt niet gepast. Uiteindelijk zijn we maar gewoon dat homeless centre uit gevlucht en hebben we de Cliffs of Moher uit ons hoofd gezet en er een leuk dagje in Dublin van gemaakt met zijn tweeën. Het was natuurlijk ook best dom om met zo’n man mee te lopen, maar hij klonk wel echt geloofwaardig! Maar op dat moment waren we denk gewoon een beetje hopeloos. Door alle hectiek was ik ook nog eens mijn pincode van mijn bankpas vergeten. Waardoor mijn bankpas nu geblokkeerd is… Het zit ook allemaal niet mee! Af en toe ben ik wel een beetje een dramaat.

Uiteindelijk hadden we bij de tourist information office kunnen regelen dat we de volgende dag met een andere tour mee konden waarmee je ook langs allemaal mooie plekken in Ierland kwam. We konden ons geld namelijk niet terugkrijgen. Maar daarbij kregen we ook nog een andere tour diezelfde avond. We gingen toen met een storytelling bus mee. In deze bus bevonden zich een bar en een piano. Een man ging allemaal hele leuke verhalen en mythes over Ierland vertellen en dan stopten we af en toe op een plek waar we er dan uit gingen en dan vertelde hij weer een verhaal dat dan bij die plek hoorde. Hij had bijvoorbeeld ook een verhaal over de Vikingen. Ik vond deze tour echt super leuk en origineel en je kwam ook heel veel te weten over de Ierse cultuur op deze manier!

De tour die Sanne en ik de volgende dag deden was echt gaaf! Wat is Ierland een prachtig land zeg. We zijn op verschillende plekken gestopt en we hebben de bergen beklommen en daar kregen we prachtige uitzichten voor terug. Ook zijn we gestopt bij Trim Castle, hier is de film Braveheart opgenomen. Ik vond het echt leuk om eindelijk ook eens even iets van de natuur te zien. Want ik bezoek hier voornamelijk steden. Deze trip had in ieder geval een hoop goedgemaakt voor ons! Ik ga zeker nog terugkomen in Ierland en dan wil ik wel graag de westkust zien, inclusief de Cliffs van Moher!

Ondanks de koude en regenachtige dagen, de trip die we gemist hadden en dat mijn bankpas geblokkeerd is, heb ik toch een top vakantie gehad in deze twee prachtige landen! 

Trim Castle, hier is de film Braveheart gefilmd





Geen opmerkingen:

Een reactie posten